Vysoká spotřeba
Dovolte abych vám popsal svůj problém:
Asi před rokem jsem koupil manželce Tipo 1,6 i.e. 55kw a neustále mě trápí vysoká spotřeba (tak 12 - 16l/100km).
Když jsem auto koupil tak mělo dost shnilý výfuk, tak jsem to přikládal hlavně tomu. Nejdřív jsem měnil vlnovec, protože mi to "doporučili" na STK.
Po výměně vlnovce a zdařilém projití STK mi přeskočil rozvoďák auto nejelo strašně vibrovalo a dělalo hrozný rámus, myslel jsem, že je to tím výfukem a neřešil to. S tím jsem najel cca 200km, než mi mechanik řekl, že auto jede jen na 3 válce - proběhlo seřízení rozvodů a výměna svíček, ale auto stále žralo kolem 14l. Tak jsem konečně vyměnil výfuk od katu až dozadu a spotřeba klesla na nějakých 12l (měřeno od hrdla po hrdlo - před výměnou a po výměně. Výfuk jsem měnil asi v říjnu a pak jsem s autem už moc nejezdil, od doby kdy napadl sníh tak auto celou zimu stálo.
Auto jsem vyhrabal až někdy začátkem března (stačilo nabít baterii a chytlo na první otočení klíčkem) jezdil s ním tak akorát pro rohlíky.
Asi před 14 dny jsem se rozhodl, že s ním začnu jezdit do práce (13km).
Jelikož mi nefunguje palivoměr tak jsem jezdil s pocitem, že víc jak 10l to nemůže žrát, ale když mi došel benzín tak jsem si spočítal, že stále žere 12 - 13l.
Začal jsem tedy procházet vaše fórum a hledat příčiny.
čidlo teploty nasávaného vzduchu - proměřeno O.K.
čidlo teploty vody - proměřeno O.K.
termostat - spíná jak má.
lambda - asi je K.O. - po odpojení se auto chová stejně jako se zapojenou.
Nemám problém s nastartováním studeného ani teplého motoru. Motor krásně drží otáčky na volnoběh - studený 1200ot, teplý 700ot.
Jediné co mě trošku zaráží je dunivý zvuk, který vychází někde z katalyzátoru. Těžko se to popisuje je to takové dum - dum - dum jako když nastartuješ Jawu 250.
Jsem se trošku rozepsal, ale potřeboval jsem se asi trošku vybrečet.
Předem díky za každou radu.
Fiat Tipo 1.6 i.e. (55kw)
Fiat Multipla 1.6 16V (76kw)
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- jumbo
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo 1.6 i.e. (55kw)
Fiat Multipla 1.6 16V (76kw)
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Väčší bliud som už dlho nepočul. Naozaj.
Lambda sonda je umiestnená zásadne pred katalyzátorom. (bavíme sa teraz o Tipe. Nehovorím o moderných autách, ktoré majú aj druhú lambda sondu - tzv. diagnostickú, ktorá je zase vždy umiestnená za katalyzítorom)
Teda lambda sonda na Tipe meria zloženie výfukových plynov vychádzajúcixh z motora. Podľa toho sa mení napätie na lambda sonde a toto napätie sa privádza ako vstupný signál do riadiacej jednotky. Spolu z hodnotami ostatných signálov (teplota vody, teplota vzduchu.poloha škrtiacej klapky,MAP sensor, snímač hornej úvrate...) vysiela na výstupe riadiacej jednotky signály pre optimálnu prácu motora. )vstrekovania, zapaľovanie) A s týmto katalyzátor - aj keď je ucpyný, alebo rozsypaný - nemá naozaj nič spoločného.
V tomto okamihu s tým katalyzátor nemá ešte nič spoločné.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- Příspěvky: 1349
Pár dotazů: Jak dlouho jedeš do práce těch cca 13 km? Sleduješ jak rychle se ti ohřívá motor? Vyleze ti za celou dobu na 90°?
13km je velice krátké vzdálenost, tipuju tak 10min a za tu dobu se ti ani pořádně neohřeje motor a studený motor (díky těm zkontrolovaným čidlům) dostává víc šťávy aby se co nejdřív ohřál na provozní teplotu.
V první řadě bych se kouknul jestli ti funguje termostat a neběhá všechno trvale přes velký okruh chlazení, to totiž umí udělat ukrutnou spotřebu (cca 15-16l na 1,4). Uděláš to jednoduše, nastartuj studený motor, pusť topení na plno a v motoru chytni hadici co vede do radiátoru a do druhé ruky hadici do chladiče (horní). Ta co vede do radiátoru je před termostatem a ohřívá se spolu s motorem, ta do chladiče se začne ohřívat až po dosažení provozní teploty a otevření termostatu (cca 90°C). Pokud se obě ohřívají zhruba stejně rychle máš v háji termostat. Pokud ne tak si ještě vysleduje jestli termostat otvírá při těch cca 90ti a ne dřív (podle teploměru). Toliko moje rada
Michal Tipař [img:35fd246b7a]http://www.celysvet.cz/userbar/dbc73b9e20de02119c403187359ed2da.jpg[/img:35fd246b7a] Tipo 1,4ie \'93 Consummatum est!!!
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
špatnou lambdou po výměně získáš nějakého půl litru max litr víc ani ťuk.
Pár dotazů: Jak dlouho jedeš do práce těch cca 13 km? Sleduješ jak rychle se ti ohřívá motor? Vyleze ti za celou dobu na 90°?
13km je velice krátké vzdálenost, tipuju tak 10min a za tu dobu se ti ani pořádně neohřeje motor a studený motor (díky těm zkontrolovaným čidlům) dostává víc šťávy aby se co nejdřív ohřál na provozní teplotu.
V první řadě bych se kouknul jestli ti funguje termostat a neběhá všechno trvale přes velký okruh chlazení, to totiž umí udělat ukrutnou spotřebu (cca 15-16l na 1,4). Uděláš to jednoduše, nastartuj studený motor, pusť topení na plno a v motoru chytni hadici co vede do radiátoru a do druhé ruky hadici do chladiče (horní). Ta co vede do radiátoru je před termostatem a ohřívá se spolu s motorem, ta do chladiče se začne ohřívat až po dosažení provozní teploty a otevření termostatu (cca 90°C). Pokud se obě ohřívají zhruba stejně rychle máš v háji termostat. Pokud ne tak si ještě vysleduje jestli termostat otvírá při těch cca 90ti a ne dřív (podle teploměru). Toliko moje rada
Tak termostat jsem zkoušel přesně jak popisuješ, akorát jsem neměl puštěné topení. Horní hadice byla studená a po dosažení těch 90 stupňů termostat otevřel a pustil teplou vodu - trvalo ta zhruba 5min, než se motor ohřál na těch 90. Při jízdě je 90ti stupňů dosaženo cca po 4km. Těch 13km jezdím tak za 15min.
Když to shrnu, tak všechna čidla fungují volnoběh drží tak jak má a auto v žádném spektru otáček necuká. Jen se mi zdá takové líné jakoby, že se mu moc nechce za plynem. Mám ještě Fiat Multipla a to je úplně jiná písnička. Je asi blbost ta 2 auta srovnávat (Tipo 55kw, Multi. 76kw), ale Tipo by mělo být o něco lehčí a také "aerodynamičtější", protože je o cca 40cm nižší. 55kw je možná trochu málo, ale tady na fóru jsem četl, že je to celkem živý motor, což mě moc nepřijde. Jde o to, jestli ten co to psal má nějaké srovnání.
Ještě bych popsal jeden problém, který mám na svém autě.
Když po jízdě zastavím a vypnu motor, tak katalyzátor vydává celkem hlasité praskavé zvuky a je tak rozpálený, že se mi z toho vždy ohřeje páka ruční brzdy a to celkem citelně - je to normální, nebo má ručka zůstat studená. Za jízdy se to neprojevuje, protože to asi ochlazuje proudící vzduch. Předem upozorňuji, že ten stínící plech na podvozku nad katalyzátorem mám.
A ještě jeden dotaz: Jak funguje ten ekonoměr na palubce? Měří to skutečný průtok paliva, nebo to jen vyhodnocuje otáčky a rychlost. S takovou spotřebou by ručička musela být pořád v červeném, ale při jízdě s lehkou nohou se mi jí daří držet v první půlce stupnice, jenom při akceleraci vyleze k tomu červenému poli.
Fiat Tipo 1.6 i.e. (55kw)
Fiat Multipla 1.6 16V (76kw)
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- Příspěvky: 1349
Podle toho co píšeš vypadá, že termostat je v pořádku. Bohužel musíš hledat dál...
Michal Tipař [img:35fd246b7a]http://www.celysvet.cz/userbar/dbc73b9e20de02119c403187359ed2da.jpg[/img:35fd246b7a] Tipo 1,4ie \'93 Consummatum est!!!
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
(ale je to jen má rada, raději ji neber vážně, protože tomu vůbec nerozumím, i když mám stejný motor...)
FIAT TIPO - 1,6 MPI, r.v 1994 ...zatím
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo
2.0.Ie Po GO Motoru r.1990 zel.metal
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Jo a emise mám rok staré, ale auto na nich fyzicky nebylo, jenom ta papírová kartička
Fiat Tipo 1.6 i.e. (55kw)
Fiat Multipla 1.6 16V (76kw)
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Svody prasklý asi nejsou, to by bylo slyšet. Asi bych to viděl taky na ten kat jak píše mk-tec.
Jo a emise mám rok staré, ale auto na nich fyzicky nebylo, jenom ta papírová kartička
no tak můj 2.0 na emisích vykazoval 4000x větší hodnotu ,a byly špatný komprese na válcích,spotřeba byla taky uchvatná něco kolem 14l
někdy emise napoví
Fiat Tipo
2.0.Ie Po GO Motoru r.1990 zel.metal
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo 1.6 i.e. (55kw)
Fiat Multipla 1.6 16V (76kw)
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
je to prácetak na 10 min, ale třeba se pletu s tou cenou
musí se vyšroubovat svíčky jedna podruhé místo svíčky se tam strčí taková potvora a ta měří kompresy na válci
Fiat Tipo
2.0.Ie Po GO Motoru r.1990 zel.metal
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- jumbo
www.fiattipo.net/modules.php?name=News&a...e=article&sid=18
a vyblikej si poruchy. návod je tady:
tp://fiattipo.net/modules.php?name=News&file=article&sid=11
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.