mozne snizeni spotreby
Nemam to nijak vyzkousene, takze kdo ma chut to vyzkouset at pak napise...
Tipo 1.4 i.e. r.v.90,
najeto cca 200 tis.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
K tomu tvemu navrhu, osobne si nejsem jist, ze ta hodnota odporu je optimalni. Muze se Ti stat, ze se rozsviti kontrolka vstrikovani. Budes muset zjistit, jestli je to f-ni. Vychazi mi pri tom zapojeni, ze pri 20°C tam budes mit 1,57kOhm (3kOhm ma NTC a 3,3kOhm ten paralelni odpor), kdyz tam bude tech 90°C tak tam bude 0,275kOhm (0,3kOhm ma NTC, opet 3,3kOhm odpor).
Ja jsem v minulosti mel napojeny tak odpor na vzduchu. Tehdy jsem nemel optimalni termistor a musel jsem improvizovat. Zkousel jsem ruzne odpory tak dlouho, az jsem nasel ten optimalni (byl to ten 3kOhm), tak, aby mi nesvitila kontrolka vstrikovani, ktera mi signalizovala zavadu na cidle. Je vsak pravdou, ze jsem jej tam mel seriove, ono ty hodnoty na DOHC jsou dost rozdilne - 20°C ma tam byt 30-40 kOhm !!!
Ja bych to vyzkousel, za to nic nedas, krome toho, ze budes muset odizolovat kabely a napajet tam ty odpory.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
K tomu tvemu problemu s tim cidlem na vzduch mozna si mel spis problemy, ze si tu honotu cidla nemel uplne spravne, a nekdy ti vylezla hodnota toho nahradniho cidla mimo nastavenou mez - a pak to byla chyba. Pri teto uprave by se mela hodnota cidla vody pohybovat stale v mezich...
no ale jako ber to jako nazor, muzem o tom pokecat
Tipo 1.4 i.e. r.v.90,
najeto cca 200 tis.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
JaH
Fiat Tempra combi S.W. 1,8i, 1994
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Ohledne regulace lambda sondy tam nepadlo ani slovo, tim padem take o zmene doby vstriku. Pouze se vedla diskuze na tema zkraceni doby, kdy je sytic v chodu (a tim snizeni spotreby paliva).
Nebo je to jinak Hanzsi?
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Jinak prave ta uprava by mela vest k tomu, aby si RJ myslela drive, ze je motor zahraty a "predala" korekce rizeni vstrikovani plne na lambdu... Ve fazi ohrivani totiz zvysuje otacky volnobehu a obohacuje. Samozrejme se to nesmi prehanet jinak to nebude chtit studeny startovat a jezdit
Tipo 1.4 i.e. r.v.90,
najeto cca 200 tis.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Závislost odporu na teplotě u NTC je exponenciální, takže v oblasti nízkých teplot odpor klesá s teplotou strmě, v oblasti vysokých teplot jen nepatrně. Nehodí se proto k měření teploty v celém rozsahu teplot. Napadá mě otázka, jak to vlastně ŘJ vyhodnocuje?
a) Jestli v oblasti nízkých teplot řídí délku vstřiku úměrně napětí na tom odporu a při jeho poklesu pod určitou mez přepne na lambda regulaci a další snižování odporu už nemá na ŘJ žádný vliv,
a nebo
b) Jestli v oblasti nízkých teplot do určité hodnoty odporu prodlouží délku vstřiku o nějakou konstantní dobu a při jeho poklesu pod určitou mez přepne na lambda regulaci.
Předpokládám že v režimu lambda regulace nemůže mít už údaj z čidla teploty motoru na řízení délky vstřiku žádný vliv, protože by přestala fungovat lambda regulace.
Pakliže by platil bod a) tak připojením paralelního odporu k čidu teploty dojde v oblasti nízkých teplot k podstatnému zmenšení strmosti (viz tabulka) a nastanou potíže s nastartováním a chodem motoru.
Závislost odporu čidla teploty(hodnoty, co napsal Augustin proložené exponenciálou) na teplotě:
(pro přesnější analýzu by bylo potřeba změřit odpor čidla ještě pro další teploty)
teplota … odpor čidla ………………… odpor čidla
°C ………………… v Ohm ………………… s 3,3kOhm paralelně
-30 ………………… 15538 ………………… 2722
-20 ………………… 11183 ………………… 2548
-10 ………………… 8048 ………………… 2340
0 ………………… 5792 ………………… 2102
10 ………………… 4168 ………………… 1842
20 ………………… 3000 ………………… 1571
30 ………………… 2159 ………………… 1305
40 ………………… 1554 ………………… 1056
50 ………………… 1118 ………………… 835
60 ………………… 805 ………………… 647
70 ………………… 579 ………………… 493
80 ………………… 417 ………………… 370
90 ………………… 300 ………………… 275
100 ………………… 216 ………………… 203
110 ………………… 155 ………………… 148
120 ………………… 112 ………………… 108
Pokud by platil bod b) tak by to mohlo s vhodně zvoleným paralelním odporem fungovat.
Co Vy na to?
JaH
Fiat Tempra combi S.W. 1,8i, 1994
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Pouze uvaha.
Studeny motor - cidla ukazuji teploty motoru dle aktualnich hodnot pruchodu napeti, resp. vyse odporu, tim padem je nutno zabezpecit co nejrychleji takove podminky pro motor, at dochazi k co nejmensimu opotrebeni (dosazeni provoznich teplot). Tam ma zrejme nejvyznacnejsi ulohu cidlo+sytic. Lambda, jelikoz je u meho auta nevyhrivana, nebude mit zadny vliv. Jeste vim, ze tam mam namontovan takovy prazvlastni mechanismus napojeny na vyfukove potrubi s membranou a pri dosazeni 50°C se to zrejme uzavre. Nevim jestli to ma byt takova podpora chodu lambda sondy az do dosazeni 50°C a tim vypnuti sytice.
Teply motor - o signalech z cidel, resp. jeji nasledne vyhodnoceni v RJ muzu jen spekulovat. Jsem si vsak jist, ze pokud nemam zadny signal z cidel ukaze se mi rozsvicena kontrolka vstriku (chyba). Zrejme na delku vstriku a dalsi regulaci motormanagmentu bude mit vliv lambda sonda.
Jinak co se tyce dalsich informaci z teplotnich charakteristik muzes najit takovy maly navod (sice neni to zcela toto tema, ale k tematu).
fiattipo.net/modules.php?name=Downloads&...y=titleA&show=10
Chystam se na takove male zkouseni ohledne regulace, myslim, ze u toho meho to stoji za to.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
1) v grafu 1 jsou hodnoty odporu na ose popsány 10x větší než by měly být
2) v grafu 2 jsou podle mě prohozeny růžová a modrá křivka. Křivka pro 2,2kOhm musí logicky v oblasti nízkých teplot ležet pod 3,3kOhm.
Nemám pravdu?
Pro řešení původního problému by asi bylo potřeba upravit čidlo tak, aby v nízkých teplotách mělo křivku shodnou s originálem ale o něco strmější, aby bylo dříve dosaženo přechodu na lambda regulaci.
JaH
Fiat Tempra combi S.W. 1,8i, 1994
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Strasne spatne se mi shanelo to cidlo, tudiz jsem pristoupil k tomu, ze si jej zrepasuji (na Bosch se daji koupit celkem v pohode).
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Ono je to trochu jinak. Ja mam vstrikovani SPI GM, ktere ma jinou charakteristiku nez Bosch, tudiz i ty odpory, resp. pruchozi napeti jsou jine.
Strasne spatne se mi shanelo to cidlo, tudiz jsem pristoupil k tomu, ze si jej zrepasuji (na Bosch se daji koupit celkem v pohode).
Jestli chceš přesné hodnoty odporu co jsem naměřil v klimatické komoře, tak ti je klidněmůžu poslat. Měřil jsem to 2x a vycházelo to přibližně stejně.
Taky jsem zkoušel praelně přidat ten odpor a nic to nedalo. Dělal jsem to kvůli jinému čidlu, originál jsem nesehnal. S tím náhradním čidlem jsem měl pri -20otáky 3200.
Odpor jsem tam měl 12 K a pak 50K.
Odpor se projevil snížením volnoběhu za studena, ale ŘJ si stejně zase přidala.
Opravdu jsem to na spotřebě nepoznal.
Podlěe mě je jediné řešení nastavení motoru, jako je třeba otevírání a zavírání ventilů, předstih apd. Druhá možnost je oblbnou lambdu le zatím jsem napřišelna to jak to udělat aby to fungovalo.
Ale s tím odporem se mi to fakt neosvědčilo.
Tipo 1.6 HF Turbo (831B7.046), r.v. 1991 digital, spotřeba kolem 8 l na 100 km:-) Tel: 732 514 955
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Jinak mam k tomu mensi pripominku. Ja bych potreboval zregulovat spotrebu PHM pri kratkych trasach, ktere pravidelne jezdim (3,5km do prace). V teto fazi se mi poradne ani neohreje motor, porad to jede, rekl bych, na sytic. Tim chci rici, ze lambda sonda toto nedokaze ani moc ovlivnit (nevyhrivana zacina plnit f-ci pri teplote spalin cca 800°C). Ja si myslim, ze ta regulace byla postavena na zeme polozene vice na jihu, tzn. ty okolni teploty nejsou tak nizke jako u nas, tudiz je cele to pasmo posunuto mirne nahoru.
Uz se chystam napojit pararelne trimr k tomu vzduch. cidlu a vyzkousim najit optimalni hodnotu pro ty kratke trasy.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- Příspěvky: 1349
Uvažuju o tom, že labdu by šlo simulovat klopným obvodem, keterý by spínal dvě napětí stejně jak to dělá lambda...
Tyhle uvahy jsem měl než jsem ji vyměnil, teď už na to pr...
Michal Tipař [img:35fd246b7a]http://www.celysvet.cz/userbar/dbc73b9e20de02119c403187359ed2da.jpg[/img:35fd246b7a] Tipo 1,4ie \'93 Consummatum est!!!
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
2Petr1978: Jestli muzu, tak bych Te chtel pozadat, at mi to posles na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Jinak mam k tomu mensi pripominku. Ja bych potreboval zregulovat spotrebu PHM pri kratkych trasach, ktere pravidelne jezdim (3,5km do prace). V teto fazi se mi poradne ani neohreje motor, porad to jede, rekl bych, na sytic. Tim chci rici, ze lambda sonda toto nedokaze ani moc ovlivnit (nevyhrivana zacina plnit f-ci pri teplote spalin cca 800°C). Ja si myslim, ze ta regulace byla postavena na zeme polozene vice na jihu, tzn. ty okolni teploty nejsou tak nizke jako u nas, tudiz je cele to pasmo posunuto mirne nahoru.
Uz se chystam napojit pararelne trimr k tomu vzduch. cidlu a vyzkousim najit optimalni hodnotu pro ty kratke trasy.
Máš tam vyhřívání sání od výfuku?
Tím by se dalo oblbnout to čidlo teploty vzduchu. Mají to třeba karburátory a je to taková vroubkovaná plechová hadice napojená na sání a druhý konec na výfuk. Já to tam nemám, ale uvažuju že z nějakého karbce sundám celé sání a dám ho na 1.6 DOHC.
Tipo 1.6 HF Turbo (831B7.046), r.v. 1991 digital, spotřeba kolem 8 l na 100 km:-) Tel: 732 514 955
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
chtěl jsem se zeptat, jestli jste se dobádali někde dál v tomto tématu o možném snížení spotřeby. Přiznám se že se svoji 1.4ie jezdím teď v zimě za cca 13l/100Km, což je asi u spousty vás taky skutečnost ,ale mi to přijde nehorázné. Navíc, když z výfuku jde cítit hodně benzín. To mě přesvědčuje o tom, že tam jde hodně paliva. Přece se to musí dát nějak omezit, klidně bych to bral i za cenu snížení výkonu...
TIPO 1.4 OHC - r.v. 1990 - první Tipo a kéž by nebylo i poslední
Začínám Tipkařit a každá dobrá rada nad zlato =)
od května 2010 už néní Tipo, bylo odejito
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.