rozdíl v oleji diesel vs. benzin
Nebo konkrétněji, koupil jsem plně syntetický olej Shell 5W40, kde *není* psáno, že je pro diesel. Prodavač mě ujišťoval, že kupuju olej o 2 třídy lepší než předepsaný minerální, a že ho klidně můžu použít. Což jsem mu věřil, protože jsem se rozhodoval mezi 5W40, a dražší diesel 5W30, a on mě tedy nepřemlouval na dražší variantu. Ale teď mi to vrtá hlavou, jestli tam není nějaká vlastnost potřebná pro diesel a zbytečná pro benzín. Můřu ten olej použít?
Fiat Tipo 1.7d, r.v. 1989, 250.000+ km najeto
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Napriklad podla API ma olej oznacenie vykonnostnej triedy pre benzin SJ a pre diesel CF. Takze pre diesel ta musi zaujimat pismeno po pismene C.Nevíte někdo, jestli např. při stejném SAE je rozdíl mezi olejem pro diesel a benzín, případně jaký rozdíl tam je?
Nebo konkrétněji, koupil jsem plně syntetický olej Shell 5W40, kde *není* psáno, že je pro diesel. Prodavač mě ujišťoval, že kupuju olej o 2 třídy lepší než předepsaný minerální, a že ho klidně můžu použít. Což jsem mu věřil, protože jsem se rozhodoval mezi 5W40, a dražší diesel 5W30, a on mě tedy nepřemlouval na dražší variantu. Ale teď mi to vrtá hlavou, jestli tam není nějaká vlastnost potřebná pro diesel a zbytečná pro benzín. Můřu ten olej použít?
Cim vyssie pismeno po C, tym lepsie pre diesel
Minimalnu vykonnostnu triedu pre tvoj motor udava vyrobca, ak das olej lepsi, tak to nevadi.
Viac na www.oleje.cz
Fiat Croma TDid
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Kód Cx udává třídu pro naftové motory, Sx pro benzinové. Obecně platí, že čím vyšší je písmeno "x" v abecedě, tím kvalitnější olej (lepší detergenty, vyšší odolnost proti oxidaci atp.).
Tento údaj nijak nesouvisí s viskozitou, tu udává kód s "W" uprostřed (15W40, 10W40 atp.).
Příklad: Minerální olej 15W40 API SJ/CF Mogul Forte GX Pro je při stejné viskozitě o několik tříd kvalitnější než olej Castrol GTX 3 15W40 API SG/CD.
Obecně platí nikdy nepoužívat olej s API nižším než doporučeným. Ohledně viskozity se zas nedoporučuje přecházet z minerálního oleje na syntetický - jedna paní povídala, že syntetické oleje rychle rozpouštějí usazený karbon a ten pak může ucpat mazací kanálky.
1.4 i.e. 1992
Punto 55 1996
Lasciate mi cantare...
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
1.4 i.e. 1992
Punto 55 1996
Lasciate mi cantare...
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo 1.7D, r.v.:1988
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Ale rád bych se ještě zeptal na to rozpouštění usazenin. Chci tam dát před výměnou oleje čistící aditivum (STP Aditivum pro čištění motoru, na www.olejservis.cz/ na druhé stránce v menu "Doplňky", přímý odkaz nefunguje), které by ty usazeniny mělo rozpouštět. Myslel jsem, že to je jednoznačně "dobrá věc", ale po sdělení "jedné paní" si tak jistý nejsem. Mohl bych tím, nebo i jinými aditivy do oleje i něco podělat?
Fiat Tipo 1.7d, r.v. 1989, 250.000+ km najeto
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo 1.7D, r.v.:1988
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Teď jsem to chtěl vzít od podlahy - aditivum do oleje před výměnou, nechat protočit, vyměnit olej, nový kvalitní olej + aditivum, a pořídil jsem STP aditivum pro čištění celého palivového systému, nejen trysek.
Táta do oleje přidával molybdenové aditivum, snad celou dobu co to auto měl. Byl jsem trochu překvapený, že dává přípravek se kterým se má ujet pár km a pak ten olej vypustit, do nového oleje. Teď jsem to chtěl udělat podle návodu.
Tak teď mám o čem přemýšlet. Vůbec mě nenapadlo, že by se čistícím přípravkem dalo něco zkazit.
Fiat Tipo 1.7d, r.v. 1989, 250.000+ km najeto
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Viac na www.oleje.cz
Csala má pravdu, na oleje.cz je něco jako Svatý grál, články Jaroslava Černého z VŠCHT o olejích a mýtech o nich. www.oleje.cz/index.php?left=main&page=zajimavosti_komentare
Takže jsem se dověděl, že jsem nechal na sobě pěkně vydělat Shellům, a je mi to :wc2: platné, i když to mojemu autu neuškodí. Příští výměna oleje bude levnější.
Fiat Tipo 1.7d, r.v. 1989, 250.000+ km najeto
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.