jak líp osvítit interiér?
zkoušel už někdo nějak zvýšit svítivost, vybělit nebo to prostě nějak vylepšit?
F Tipo 1.6 i.e., rv. 94
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
my car:
Fiat 131 CL Mirafiori 1,4 rv.83
Fiat Tempra 1,6ie rv.90
Fiat Tempra 1,6 MPI rv.96
Fiat Bravo 1,8 16V GT rv.96
Fiat Bravo 1,9 JTD GT rv.99
Fiat Stilo - 1,9 MultiJet 110kw!!
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
sem myslel že to nesvítí kvůli špatně světelně průchozímu plastu.
ale ty ledky určitě jen co napíšeš typy dám
F Tipo 1.6 i.e., rv. 94
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
my car:
Fiat 131 CL Mirafiori 1,4 rv.83
Fiat Tempra 1,6ie rv.90
Fiat Tempra 1,6 MPI rv.96
Fiat Bravo 1,8 16V GT rv.96
Fiat Bravo 1,9 JTD GT rv.99
Fiat Stilo - 1,9 MultiJet 110kw!!
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- TripleX
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
to už se tu taky jednou řešilo, před diodu si dáš odpor, nebo když jich napojíš víc do série, tak tam odpor být nemusí.. vím, že u modrých diod je to šest do serie a vychází to na 12V, ale jak je to u bílých, tak to nevím.. v každém lepším obchodě s elektro součástkama ti to ale spočítaj..A tie LED svetla sa tam daju dat v pohode? Treba aj nejaku regulaciu napatia alebo existuju aj priamo na 12V bez akehokolvek dalsieho clena?
Už je pryč: Fiat Tipo 1.6 DOHC r.v. 1989
Nyní: Škoda Octavia 1.9TDi
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- TripleX
to už se tu taky jednou řešilo, před diodu si dáš odpor, nebo když jich napojíš víc do série, tak tam odpor být nemusí.. vím, že u modrých diod je to šest do serie a vychází to na 12V, ale jak je to u bílých, tak to nevím.. v každém lepším obchodě s elektro součástkama ti to ale spočítaj..A tie LED svetla sa tam daju dat v pohode? Treba aj nejaku regulaciu napatia alebo existuju aj priamo na 12V bez akehokolvek dalsieho clena?
No dakujem pohladam to radsej tu na fore. Uz si viem predstavit ako to poviem v obchode a predavac mi povie ze on tam na to nie je...
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
fiattipo.net/modules.php?name=Forums&...viewtopic&t=1673
už sem si nakoupil vysokosvítící bílý LEDky a půjdu zapojovat. na osvětlení toho interiéru mám v plánu dát 6ks bílých do série
(to se zapojuje: krátkou nožičku spojím s dlouhou... a ty co zbydou tak dlouhou na + a krátkou na -, ok?
bude to s těma 6ti kouskama svítit ok? mají mít 3.3V, ale chlápek v obchodě říkal, že se jich do auta dává 6-7ks.
a dávat to všude může bát ok. 6 jich má spotřebu nějakých 0.6W ) to je zanedbatelný vůči těm klasickým žárovkovým vyžloutlým bludičkovitým ždímačkám.
F Tipo 1.6 i.e., rv. 94
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
připadne mi jako bych měl normální diody :/
F Tipo 1.6 i.e., rv. 94
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- TripleX
tak na 6 diod v sérii ani ťuk. svítí to až max. na 4 diody v sérii. ale ten výkon mně dost sklamal. všichni říkají jak to strašně nebude svítit... ale svítí to dost málo ještě zkusím 2 série po 4ech (celkem 8 diod).
připadne mi jako bych měl normální diody :/
Ak by si to mal hotove tak posli foto rad by som to videl ako to svieti ci ma vyznam ist do toho alebo nie...
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
nakonec sem tam (zatím) nechal orig. žárovky. ani dvě série po 4ech se moc nechytaly.
moje postřehy dvou sérií po 4ech bílých superLEDkách (3.3V):
zápory:
- ty diody sou docela směrový, takže svítí jen někam a nerozptylují se jak žárovky
- po zapnutí světel nebo ještě něčeho ty ledky skoro zhasnou (nepoužitelné). na žárovce to není SKORO poznat
klady:
- LEDky svítí opravdu bíle a ne jak žárovky žlutě
- velice nízká spotřeba
F Tipo 1.6 i.e., rv. 94
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- TripleX
no, světlo se blbě fotí
nakonec sem tam (zatím) nechal orig. žárovky. ani dvě série po 4ech se moc nechytaly.
moje postřehy dvou sérií po 4ech bílých superLEDkách (3.3V):
zápory:
- ty diody sou docela směrový, takže svítí jen někam a nerozptylují se jak žárovky
- po zapnutí světel nebo ještě něčeho ty ledky skoro zhasnou (nepoužitelné). na žárovce to není SKORO poznat
klady:
- LEDky svítí opravdu bíle a ne jak žárovky žlutě
- velice nízká spotřeba
Ja viem ze svetlo sa odfotit neda ale staci v noci zasvietit a bez blesku to nafotit a tak by to ukazalo hadam co to da svetla ale nevadi asi sa to neoplati tam teda davat tie ledky...
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
no, světlo se blbě fotí
nakonec sem tam (zatím) nechal orig. žárovky. ani dvě série po 4ech se moc nechytaly.
moje postřehy dvou sérií po 4ech bílých superLEDkách (3.3V):
zápory:
- ty diody sou docela směrový, takže svítí jen někam a nerozptylují se jak žárovky
- po zapnutí světel nebo ještě něčeho ty ledky skoro zhasnou (nepoužitelné). na žárovce to není SKORO poznat
klady:
- LEDky svítí opravdu bíle a ne jak žárovky žlutě
- velice nízká spotřeba
Ja viem ze svetlo sa odfotit neda ale staci v noci zasvietit a bez blesku to nafotit a tak by to ukazalo hadam co to da svetla ale nevadi asi sa to neoplati tam teda davat tie ledky...
až mi někdo napíše co sem udělal blbě že to nesvítí a zhasíná, tak to ještě zkusím a i zkusím vyfotit. jinak to už dělat nebudu.
F Tipo 1.6 i.e., rv. 94
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Z uvedeného vyplývá, že LED diody nelze napájet přímo ze zdroje napětí.
Východiska jsou vpodstatě 3:
1)-napájet LED ze zdroje proudu
2)-napájet LED impulsy definované velikosti a šířky (povoluje-li to výrobce LED)
3)-linearizovat VA charakteristiku LED sériově zapojeným rezistorem
Bod 2) se hodí spíše pro aplikace, kde je třeba šetřit energii.
Pro Body 1) a 3) je třeba vyhledat v katalogu (výrobce nebo prodejce) maximální trvalý proud v propustném směru konkrétního zakoupeného typu LED, snížit jej na hodnotu odpovídající maximální uvažované teplotě okolí (teplota v interiéru vozidla může dosáhnout značných hodnot) a na tuto hodnotu vypočítat parametry napájecího obvodu.
Pro bod 1) lze použít jednoduché zapojení buď s IO nebo s několika tranzistory. Lze zapojit několik LED do série. Světelný tok bude konstantní i při změně napětí v síti vozidla.
Pro bod 3) pomocí Ohmova zákona vypočítat odpor sériového rezistoru.
R=(Uss-Up)/Ip
kde Uss je maximální hodnota napětí palubní sítě vozidla (cca 14,5V)
Up je napětí na LED diodě v propustném směru (okolo 3V podle typu)
Ip maximální dovolený trvalý proud LED v propustném směru redukovaný pro maximální uvažovanou teplotu okolí (0,01-0,1A podle typu LED).
Světelný tok se bude mírně měnit při změně napětí v síti vozidla, ale LED dioda bude chráněna proti nadměrnámu proudu.
Co se týče původního problému - vylepšení osvetlení interiéru vozidla, asi bych se vykašlal na LED diody a použil halogenové žárovky. Buď ty co se používají ve svítidlech zabudovaných do nábytku eventuelně do různých spotů a podobných lampiček. Vyrábí se na napětí 12V takže se dají připojit přímo. Kvůli vyzářenému teplu bych použil co nejmenší sehnatelný výkon což je tuším 10W. Dále by bylo možno použít kryptonové žárovky co se používají v některých přenosných svítilnách - zapojit přiměrěný počet dle jejich jmenovitého napětí do série. V každém případě by se musela vyrěšit výměna původních patic.
JaH
Fiat Tempra combi S.W. 1,8i, 1994
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
stiglitz.
/////
TIPO 1.6 i SX, 1993, 55 kW.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.