Fritak
Tipari
Tak Ty uz jezdis na fritak.Tak to nema chybu!
Prez co to
filtrujes?
Ja zatim pripravuji a cerpam informace.
Mozna by to prece
jen chtelo trochu te nafty z nejakym motor. olejem to kvuli mazani utrob
cerpadla a trysek.
Potom je auto treba dlouho neodstavit z
provozu.
Casem se olej rozlozi a ocelove soucasti napadne koroze a v
pripade lapovanych soucasti je to konec.
A predehrivani zatim neni treba
resit je zatim teplo.
Fiat Tipo 1,9tD,66kW
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
nevím, jestli to mám brát jako srandu

AR 156 1.9 JTDm
Lancia Lybra SW 1.9 JTD
Lancia Delta HPE HF Turbo
Piaggio NRG Salit Sport
www.lanciaklub.cz
eSHOP-vybavení dílen, nářadí,nástroje.Pište co potřebujete:)
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Asi před rokem nebo i více to zkou?eli
Němci a zjistili, ?e to sice jezdí, ale výrazně se krátí ?ivotnost motoru a
dal?ích věcí s tím souvisejících.
Ja si
myslim, ze to az tak vyrazny nebude. To by se nevyrabeli kity a neresilo by
se to tak. Na netu jsem cetl ze to lije do Golfa III TDi a jede uz 6 let
na to jezdi

A s tim reznutim to taky nebude
az tak zhavi. Je to prece taky olej jen rostlineho puvodu, tudiz by to
nemelo reznout. (a sorry to bylo az kdyz se olej rozlozi)
Filtruju pres
filtr jakej se dava do fritaku (naspod kose). Trva to dlouho nez se to
prefiltruje

Predehrivani je dobra vec. Jediny problem je v tom ze
kdyz je rano chladnejc tak to skube a to mam vytazenej (sytic).
At zijou
olejari

Alfa Romeo 156 1.9JTD
Alfa Romeo 155 1.8TS (bohužel motor KO)
ex.Tipo 1.7D
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
přeposílám článek ze stránek www.autoweb.cz.
Dotaz vznesl:
Jirka,
23. červen 2005
Nedávno jsem viděl pou?ívat jako palivo v dieselovém
autu místo nafty stolní olej. Osobně se mi to moc nezdá. V?dy? i MEŘO se
mů?e jen míchat v určitém poměru s naftou. Co Vy na
to?
Odpověděl:
Marek Nastoupil, 24. červen 2005
Dávat stolní olej
přímo do nádr?e je bez několika zásadních technických modifikací u v?ech
nových moderních turbodieselů přímo technická sebevra?da a tě?ká havárie
motoru na sebe nenechá dlouho čekat. Vzhledem ke tvořícím se usazeninám se
buď ucpou vstřikovací trysky, nebo se zadřou písty ve válcích. Je to přímo
nevyhnutelné. Vzhledem k negativnímu vlivu na mazací olej motoru je
ohro?eno i turbo, ale mnohem dříve sel?ou komponenty v palivovém
systému.
Star?í diesely, obzvlá?tě bez turba a s nepřímým
vstřikováním, jsou vůči stolnímu oleji mnohem odolněj?í, ale ani tak není
pou?ívání rostlinného oleje v nich bez rizika. V obou případech, jak u
nových motorů, tak u starých dieselů, vy?aduje relativně bezpečné pou?ívání
stolního oleje několik důle?itých technických modifikací.
Tou hlavní
je předehřívání oleje na teplotu kolem 150 stupňů C, čím? se jeho viskozita
vyrovná naftě. Dal?ím důle?itým faktorem je přidání aditiva na dodatečné
naředění oleje, pou?ívá se 9% ethanolu (líh) pro lep?í atomizaci ve válci.
Dal?ím prvkem kompletní zástavby by mělo být 10-mikronové
sítko.
Pou?ívání stolního oleje má i ve starých motorech v na?ich
podmínkách největ?í úskalí v tuhnutí oleje při nízkých teplotách. Jeho
předehřívání je proto zcela nezbytné.
Tipo 1,9 TD nar. 11/1993, tachometr něco přes 200000 km.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
První, co
mů?e odejít je vstřikovací čerpadlo, a to proto, ?e ten olej, pokud teda
není upravenej (viz. dále), je cca 18x hust?í, ne? nafta a to na to
čerpadlo klade o dost vět?í nároky, ne? na jaké je stavěné.
Dále ze
stejných důvodů, tj. viskozita, se mohou zaná?et trysky, a vytvářet vrstva
karbonu na stěnách válců. Jeliko? je olej hustý, nerozprá?í ho tryska tak
dobře (vět?í kapky ne? u nafty), proto se nedokonale spálí a vytváří ty
usazeniny.
Problém s viskozitou se nechá ře?it v podstatě dvěma
způsoby:
1. Naředěním oleje - tj. směs olej-nafta - v?dy je hustota
vy??í ne? u nafty, podle poměru se jen učí kolikrát, případně olej-benzín -
tam jde dosáhnout hustoty srovnatelné s naftou. (chápu, ?e někomu nahání
představa benzínu v dieselu husí ků?i

2. Zahřátím oleje na
cca 70-80 stupňů, kdy je výsledná hustota oleje max. 2x vět?í, ne? u
nafty.
Pokud jsou splněny tyto podmínky, je provoz v podstatě
bezproblémový, v německu na to jezdí cca 20.000 aut, mají tam i normální
čerpací stanice na olej. Vět?inou jezdí s namontovanými kity na ohřev
oleje.
Rel. velký počet lidí na olej jezdí i v USA a ve Velké
Británii.
Problémy se samozřejmě vyskytnout mů?ou, vět?inou jsou
způsobeny nedostatečnou filtrací a odstraněním vody z pou?itého oleje.
Pokud je pou?it nový, tj. nepou?itý olej, problémy jsou minimální.
Tipo 1.7D
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Vzhledem k negativnímu vlivu na mazací olej
motoru je ohro?eno i turbo, ale mnohem dříve sel?ou komponenty v palivovém
systému.
Ano, na to jsem zapoměl, kdy? máte
?patné tlaky ve válci, proniká vám část paliva (hlavně po startu, kdy?
je?te nejsou těsnící krou?ky rozta?ené teplem), do oleje. Ten se naředí, a
nemá pak původní mazací
schopnost.
Tou hlavní je předehřívání
oleje na teplotu kolem 150 stupňů C, čím? se jeho viskozita vyrovná naftě.
Dal?ím důle?itým faktorem je přidání aditiva na dodatečné naředění oleje,
pou?ívá se 9% ethanolu (líh) pro lep?í atomizaci ve válci. Dal?ím prvkem
kompletní zástavby by mělo být 10-mikronové
sítko.
Těch 150 stupňů nemá být v Celsiusech,
ale ve Fahrenheitech

Klasika, kdy? někde přebírají článek a nevědí,
co se tam pou?ívá za jednotky. viz. např.
www.frybrid.com/svo.htm
Tipo 1.7D
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- Příspěvky: 1349
se nám u? dostal i do hlavní televizní zpravodajské relace...
Michal Tipař [img:35fd246b7a]www.celysvet.cz/userbar/dbc73b9e20de02119c403187359ed2da.jpg[/img:35fd246b7a] Tipo 1,4ie \'93 Consummatum est!!!
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
zatím najeto necelých 1000 km na stalní olej z Tesca za 13,90 a zatím bez
problémů. Spotřeba i výkon stejnej. Uno 1.3 D Jo, a ničím neředím. Zatím.
A vůz je bez úprav.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
No týjo neředěnej to je hustý!Já mám zatím najeto necelých 1000 km na
stalní olej z Tesca za 13,90 a zatím bez problémů. Spotřeba i výkon
stejnej. Uno 1.3 D Jo, a ničím neředím. Zatím. A vůz je bez
úprav.
Škoda Octavia 1.9TDi Combi cca 100kw/ 300nm
Škoda Fabia 1.4-50kw
Fiat Tipo 1.6-8v DOHC 66kw
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
hodně rozmohne, tak by mě zajímalo, kdy na?i zákonodárci uvalej zákaz
pou?ívání oleje jako phm do motorů, proto?e se z toho neplatí spotební
daň.
Škoda Octavia 1.9TDi Combi cca 100kw/ 300nm
Škoda Fabia 1.4-50kw
Fiat Tipo 1.6-8v DOHC 66kw
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
netýká ale celkem tomu fandím.Jestli má někdo starý auto tak se to asi vyplatí i
kdyby ode?el ten motor tak za pár babek koupí jinej, ten fri?ák mu na to
vydělá,do novýho auta bych to asi nelil.To u? je lep?í mít známýho co jezdí s
lokomotivou.Jakej rozdíl je mezi olejem a bionaftou? Je někdo chemik? Kdy? jsem
jezdil s Tatrou tak jsme na tu bionaftu jezdili nějakej čas,dost to smrdělo.
stiglitz.
/////
TIPO 1.6 i SX, 1993, 55 kW.
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
skládá ze 70% normální nafta a 30% rostlinný metylester z těch ?lutjch plodin co
rostou na poli.
Škoda Octavia 1.9TDi Combi cca 100kw/ 300nm
Škoda Fabia 1.4-50kw
Fiat Tipo 1.6-8v DOHC 66kw
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- Příspěvky: 1349
chemicky poopravím tu bionaftu. 30% methylesteru řepkového oleje - chemicky
upravený proti fri?áku to je čistý olej. Zbytek tam tvoří Lehké, střední a tě?ké
alkany, co? je lapidárně řečeno "nafta" - prostě ropný produkt. Tak?e s tou
čistotou a tp to není zase tak ?havé, navíc je problé, s cenou, kdy? se to
nedotuje státem, tak je to prodělečné. U nás tu je jedna firma co to dělá tak
cca 6 měsíců v roce pak zav?ou kohouty, proto?e vyčerpou objem, který je
dotovaný a nadto se to u? nevyplatí dělat...
Michal Tipař [img:35fd246b7a]www.celysvet.cz/userbar/dbc73b9e20de02119c403187359ed2da.jpg[/img:35fd246b7a] Tipo 1,4ie \'93 Consummatum est!!!
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.