Koroze- boj proti ní
Som KONZERVÁTOROM a trochu Reštaurátorom miestneho múzea u nás. Vymieňam si niektoré skúsenosti ohľadom konzervovania a ochrany kovových,drevených a textilných zbierkových predmetov s kolegami ostatných múzeií na slovensku. Neviem či Vám to pomôže ,ale mám zopár trikov ako konzervovať hrdzavé až prehnité železo a niektoré kovi. Háčik je v tom že potrebujete k tomu zohnať zopár chemikálií. Ja osobne som to ešte nepraktizoval na mojom Fiate Tipo, no chystám sa to skúsiť aj na aute.
Dodržujte maximálnu bezpečnosť pre ochranu zdravia:
Postup pri hrzavom kuse kovu:
1, Oceľovou kefkou odstránime povrchovú koróziu podľa možností
2, Pokial korózia nie je príliš veľká a hlboká. Pripravíme si špeciálny odhrzovací a zároveň mierne konzervačný roztok odhrdzovača s KYSELINY FOSFOREČNEJ p.a. (H3PO4) 75%tnej do nej pridáme trochu THIOMOČOVINY (CS(NH2)2) - (biely prášok) a malé množstvo DESTILOVANEJ VODY+ak treba sa môže pridať ETILALKOHOL (lieh) na odmastnenie. Tento roztok nanesiemee na koróziu a necháme zaschnúť. Po zaschnutí vznikne pravdepodobne biely povlak, ktorý odstránime kefkou a postup opakujeme až kým nie sme spokojný. Pozor na gumené súčiastky (manžety) môže čiastočne poškodiť.
3, Očistený povrch potom natrieme chemickým roztokom ktorý si pripravíme z DESTILOVANEJ VODY do ktorej pridáme TANNIN (Tanninum C76H53O46) (žltý práčok) a ETILALKOHOL (lieh). Po nanesení a zaschnutí sa kov sfarbí do matnej čiernej farby-čo znamená že povrch kovu je zakozervovaný chemickou väzbou aj do hĺbky kovu. Náter je ideálne opakovať 2-3 krát až do speňenia povrchu. Tento postup sa používa pri kozervovaní archeologických vykopávok ktoré už nie je možné čistiť kefkou ani kyselinou fosforečnou pretože by hrozilo poškodenie alebo rozpadnutie železa-čo prakticky znamená že tento postup v bode 3, sa dá použiť aj priamo na hrdzu a je veľmy účinný a zároveň šetrný ku kovu. ak však korózia nie je deštrukčná odporúčam predom použiť aj postup ktorý som uviedol v bode 2, s odhrdzovacim roztokom s Kyselinou fosforečnou.
4, po tomto postupe je samozrejme možné povrch upraviť pre istotu aj nejakým komerčným antikoróznym náterom na Sytetickej alebo olejovej báze. V múzeu sa to však nepraktizuje. My tu však hovoríme o konzervovaní nápravy a podvozku auta.
UPOZORNENIE !!!
Tento horeuvedený spôsom konzervovania sa používa v múzejníctve a v archeológii a nebol odskúšaný na žiadnom automobile. Preto neberiem žiadnu zodpovednosť za prípadné nepodarky.
Zoznam použitých prípravkov:
KYSELINA FOSFOREČNÁ p.a. (H3PO4) 75%
THIOMOČOVINA (CS(NH2)2) - (biely prášok)
DESTILOVANÁ VODA
ETILALKOHOL (lieh)
TANNIN (Tanninum C76H53O46) (žltý práčok)
Chemikálie je možné si zohnať cez internet. www.slovanet.sk/slavus
Alebo od bežných dodávateľov. Ceny neviem určiť. : [/b]
Slovakia, Fiat Tipo 1.7D, modrá metalíza tmavá, r.v. 1988
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo
2.0.Ie Po GO Motoru r.1990 zel.metal
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
no zajímavý článek a neobsahuje odrezovač podobné hodnoty?
No je to možné, že tie hodnoty sú podobné aj u nietorých komerčných odhrdzovačoch. Na trhu ich je niekoľko druhov a značiek-preto nevylučujem možnosť že niektorý z nich môže byť rovnaký zložením ako je "náš roztok" z konzervátorskej dielne. Podľa niektorých zdrojov však tieto priemyselne vyrábané odhrdzovače (ktoré už môžu obsahovať aj tannín) obyčajne obsahujú prísady zvyšujúce rozpustnosť Adhéziu k povrchu a znižujú povrchové napätie roztoku. Vo všeobecnosti však kľudne môžete použiť aj komerčný odhrdzovač. Je mi jasné že tie chemikálie je dosť náročné zohnať a kupovať.
www.slavus.sk
www.barlas.sk
www.cobraplus.sk/vosky.htm - 16k
www.ceiba.cz/new/kontakty.php
V príspevku som zabudol dodať, že vynikajúcim konzervačným prvkom je napriklad konzervačný vosk KRNB-je to niečo ako vosková vazelína. Odporúčam nanášať na vopred očistený,odhrdzený, ošetrený a natretý povrch. Čiže úpný Finish práce. Táto vazelína KRNB tuhne po čase a vytvorý odolnú vrstvu proti vode a vlkosti. Úplne odráža vodu. Nevíhodou je že na kozervovanie podvozku ho potrebujeme veľa. Za komoušou to vyrábal: Chemický závod OPP Brno-Venkov se sídlem v Tisnove, 667 12 Židlochovice.
Samozrejme uznávam aj náter REZISTINOM alebo RYPHALGÁNOM. Tiež je dosť účinný.
Slovakia, Fiat Tipo 1.7D, modrá metalíza tmavá, r.v. 1988
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Pozor na standartní odrezovače. Jsem tak natřel plech aby mi nezrezavěl než vyvařím zbytek auta, a do rána byl ten natřený plech jako liška. Šoda, že zrovna teď z hlavy nevím výrobceebo aspoň název.
Už jsem zkoušel spoustu odrezovačů, a mám dobré zkušenosti pávě s těma co obsahují kyselinu fosforečnou. Dokonce ho používám na odmaštění stareho laku. Když jsm lakoval škodovku, nechtěla mi chytnout barva a drhnul jsem to benzínem, acetonem a pak i solvinou a nic nepomohlo. Vzal jsem na hadr odrezovač s kyselinou fosforečnou a barva chytla perfektně.
Tipo 1.6 HF Turbo (831B7.046), r.v. 1991 digital, spotřeba kolem 8 l na 100 km:-) Tel: 732 514 955
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Za každou možnou informaci moc děkuju
FIAT TIPO 1.6 DGT i.e. (149.C2.046) , 66kW
r.v.1989, najeto přes 200 000 km
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Jo stála cca 600 kč.
Tipo 1.6 HF Turbo (831B7.046), r.v. 1991 digital, spotřeba kolem 8 l na 100 km:-) Tel: 732 514 955
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
[/url] [url=http://img513.imageshack.us/my.php?image=imgp3188db5.jpg][img=http://img513.imageshack.us/img513/1852/imgp3188db5.th.jpg][/url] Tak toto je korózia môjho miláčika![img=http://img164.imageshack.us/img164/1719/imgp3580fg8.th.jpg]
[/url] Tak toto je korózia môjho miláčika![img=http://img513.imageshack.us/img513/1852/imgp3188db5.th.jpg]
Tak toto je korózia môjho miláčika!
Slovakia, Fiat Tipo 1.7D, modrá metalíza tmavá, r.v. 1988
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Lidi takový dotaz: nemáte zkušenosti s pískovací pistolí a popřípadně jakou doporučit? Díky
FIAT TIPO 1.6 DGT i.e. (149.C2.046) , 66kW
r.v.1989, najeto přes 200 000 km
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
- vilímek petr
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo 1,6 DOHC - PRODANO, slouzi dal
Lancia Delta Nuova 1,6 16V
Lancia Delta 1,6 GTie
Fiat Multipla 1,9JTD
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
[/url] [url=http://img513.imageshack.us/my.php?image=imgp3188db5.jpg][img=http://img513.imageshack.us/img513/1852/imgp3188db5.th.jpg][/url] Tak toto je korózia môjho miláčika![/quote] no teda mas to pekne "zakvitnute" :wink: mne sa na zadnom blatniku zacinaju tiez pomaly robit spuchreniny :?[img=http://img164.imageshack.us/img164/1719/imgp3580fg8.th.jpg]
[/url] Tak toto je korózia môjho miláčika![/quote] no teda mas to pekne "zakvitnute" :wink: mne sa na zadnom blatniku zacinaju tiez pomaly robit spuchreniny :?[img=http://img513.imageshack.us/img513/1852/imgp3188db5.th.jpg]
Tak toto je korózia môjho miláčika!
no teda mas to pekne "zakvitnute" mne sa na zadnom blatniku zacinaju tiez pomaly robit spuchreniny
Fiat Tipo, 1.4 karbec, r.v. 1990, 210 000 km - predané
Fiat Brava, 1,6 16V, r.v. 1998, na tacho 61 500 km
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
To drto: Aj mne sa to pomaly zacina robit, ale uz som to raz zatmeloval a zacina to zase...
A som niekde pocul, ze sa daju kupit na Tipo take tie umele lemy blatnikov... Viete niekto nieco o tom? Je to k niecomu dobre?
/F/I/A/T/ Tipo ´90 1,4 8V 52kW (skvela minulost)
Opel Astra G Caravan ´99 1,6 16V 74kW www.astra-g.cz
/F/I/A/T/ Palio Weekend ´99 1,7 TD 51kW www.club-fiat.com
Ford Escort Combi CL ´96 1,4 8V 55kW www.fordclub.sk
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo, 1.4 karbec, r.v. 1990, 210 000 km - predané
Fiat Brava, 1,6 16V, r.v. 1998, na tacho 61 500 km
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
/F/I/A/T/ Tipo ´90 1,4 8V 52kW (skvela minulost)
Opel Astra G Caravan ´99 1,6 16V 74kW www.astra-g.cz
/F/I/A/T/ Palio Weekend ´99 1,7 TD 51kW www.club-fiat.com
Ford Escort Combi CL ´96 1,4 8V 55kW www.fordclub.sk
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.
Fiat Tipo, 1.4 karbec, r.v. 1990, 210 000 km - predané
Fiat Brava, 1,6 16V, r.v. 1998, na tacho 61 500 km
Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.